Ha ülő munkát végzel, hozzám hasonlóan, valószínűleg te is sokszor találkoztál már a nyakfájás problémájával. A mai világban rengeteg időt töltünk a számítógép előtt, vagy a telefonunk nyomkodásával. Ez viszont nem csak a szemünkre, hanem a testtartásunkra is nagy hatással van. Nekem világéletemben rossz volt a tartásom és valószínűleg a gyakori nyakfájás egyik  fő oka is pont ez. Ezen kívül még számos oka lehet ennek a problémának, amit ebben a cikkben összegyűjtöttem nektek.

 

Okok

 

Helytelen fekvés

Talán mondhatom azt, hogy a nyakfájás egyik legfőbb oka a helytelen fekvés, ezen belül pedig a rosszul megválasztott párna. Mivel elég sok időt töltünk az életünkben alvással, ezért fontos, hogy ez a pár óra nyugalmi helyzet megfelelő körülmények között teljen. A párnának nem szabad túl puhának és keménynek sem lennie. Fontos, hogy a tartónk alá legyen támasztva, és ne érezzük úgy, hogy tartjuk vagy éppen lóg a fejünk. Ma már rengeteg helyen, pl. a JYSK-ben is beszerezhetsz jó minőségű, akár memóriahabos párnákat.A helytelen fekvés is közrejátszhat a nyakfájás kialakulásában.

 

Helytelen ülés

Sokunk nem is gondolná, hogy a helytelen ülés is nagyban közrejátszik a nyakfájás kialakulásában, ezért igyekezzünk a szék ülőfelületén teljesen hátracsúszni, és a háttámlának dőlni, ezzel megtámasztva derekunkat. A széket pedig olyan magasságba állítani, hogy a talpunk kényelmesen pihenjen a földön.

 

Rossz testtartás

Ez a pont nagyban kapcsolódik az előzőhöz, hiszen a rossz fej- és testtartás nem csak ülve, de állva is gyakran vezethet nyakfájáshoz. Ha már ülve hozzászoktunk a begörnyedéshez, az bizony álló pozícióban sem lesz másképp. A vállizmok a rossz tartás miatt sokszor előreesnek, ami legtöbbször a hátizom gyengeségéből adódik. Mivel a legyengült vállak nem képesek megtartani a fejet, a teher a nyakizmokra irányul, ami azonban egy idő után nem bírja, így kialakul a nyakfájás. A vállizmok erősítését, megfelelő tornával azonban sikeresen lehet fejleszteni.

 

Telefonozás

Mint ahogy azt már korábban is írtam, manapság egyre többet használjuk a telefonunkat, rendszerint lefele nézve. Ez a testhelyzet azonban sem az ízületeinknek, sem a csigolyáinknak nem tesz jót. A telefont tehát érdemes szemmagasságba tartani, mindemellett csökkenteni a nyomogatást vagy legalábbis pár perces szüneteket tartani.

 

Huzat

Veled is előfordult biztosan, hogy egy szép nyári estén nyitott ablaknál aludtál és esetleg még egy kis huzat is keletkezett a szobában. A tartósan hideg levegő azonban lehűti a nyakat, ennek hatására az izmok sokkal könnyebben húzódnak vagy sérülnek meg.

 

Idegbecsípődés

Abban az esetben ha a nyakfájásunk hirtelen jelentkezik, nehezen tudjuk mozgatni és akkor is hevesen fáj, előfordulhat, hogy idegbecsípődés áll a háttérben. Fontos, hogy ilyenkor óvatosan mozogjunk, és ha hosszú idő után sem múlik el, érdemes orvoshoz vagy gyógytornászhoz fordulni.

 

Megelőzése és kezelése tehát:

  • Megfelelő párna beszerzése
  • Jól megválasztott testtartás
  • Telefonozás (lefele nézés) csökkentése
  • Huzatos helységek kerülése
  • Torna
  • Masszázs
  • Tapasz

 

Végezetül pedig itt egy videó a nyakfájás gyors kezelésére, amit igencsak hasznosnak találtam.

 

Ha tetszett a cikk, olvasd el további Életmóddal kapcsolatos bejegyzéseinket is!